دور التخطيط للتنمية المهنية للمعلم في تفعيل نظام التقويم التربوي الشامل في المدارس الإبتدائية المصرية
The role of planning professional development teacher in activating the system of comprehensive educational assessment in the Egyptian primary school.
التاريخ
2012المؤلف
علام, منال محمد السيد
Manal Mohamed El.Sayed Allam
واصفات البيانات
عرض سجل المادة الكاملالخلاصة
حاولت الدراسه الوقوف على واقع التنمية المهنية لمعلم التعليم الابتدائى فى مصر والمؤسسات القائمة عليها والمعوقات التى تحد من الاستفادة منها وتأثير ذلك على تطبيق نظام التقويم التربوى الشامل ؛ ثم تناولت الدراسة اتجاهاتها العالمية للاستفادة منها عند وضع خطة لبرنامج تنمية مهنية لمعلم التعليم الابتدائى بشأن تلك النظام ، ثم قامت الدراسة ً معوقات تطبيقه داخل المدارس بعرض نظام التقويم الشامل بشىء من التفصيل موضحة الابتدائية و التى كان من أهمها ضعف برامج التنمية المهنية المقدمة للمعلم فى هذا الشأن ، ثم استعرضت الدراسة ماهية التخطيط وأهميته وأهدافه ؛ وذلك باعتباره عنصر أساسى عند وضع البرنامج المقترح ، هذا وقد قام الباحث بتحكيم البرنامج من قبل الأساتذة المتخصصين وبعض خبراء المجال بالإضافة لبعض معلمى التعليم الابتدائى حتى استقر على شكله النهائى بعد عمل التعديلات المقترحة من قبل المحكمين والتى تتمنى أن يكون ً بشأن نظام موضع إهتمام المسؤلين وأن تكون الدراسة قد ساهمت فى تنمية المعلم مهنيا التقويم الشامل مما يساعده على تطبيقه بشكل جيد داخل المدارس الابتدائية المصرية . The study attempted to stand on the professional development reality for elementary
education teachers in Egypt and institutions based on them and the constraints that limit
access, and the impact on the FCAT application; then the study examined Global trends to
use it when advancing a plan for professional development program for the elementary
teacher on those rules, Then, the study introduced a system of comprehensive assessment
in some detail explaining constraints applied within primary schools and that was the most
important weakness of professional development programs offered to teachers in this
regard, then study reviewed what planning is and its importance and objectives; and that as
a key element in the development of the proposed program, after that the researcher had
arbitrated the program by specialized teachers and some domain experts as well as some
teachers of elementary education even settled on the final shape after working the
amendments proposed by the arbitrators, which hopes to be of interest to officials and be
the study may have contributed to the development of teacher professionally on a system of
comprehensive assessment which helps well on its application within the Egyptian primary
schools.