الخيارات الإستراتيجية لإصلاح منظومة التعليم ما قبل الجامعى فى مصر
Strategic Options to Reform The System of Pre-University Education in Egypt
Abstract
يجدر دراسة إصلاح منظومة التعليم ما قبل الجامعي للأهمية الحيوية التى تستحوذ عليها في وضع أسس بناء رأس مال البشرى، ولأهميتها المضاعفة في منظومة المعرفة، ولارتباطها بسائر قطاعات التنمية.وتهدف هذه الدراسة إلي التعرف على إشكاليةالإصلاح التربوى التعليمي في عالم متغير ، وعلى ماهية ومنهجية كلا من: الإصلاح التعليمي، والخيار الاستراتيجي، وكذلك استخلاص الدروس المستفادة من النماذج والتجارب والتوجهات الإصلاحية دولياً / إقليمياً / محلياً. واقتراح تصور استراتيجي لإصلاح منظومة التعليم مشتملاً علي تحليل مصفوفة العوامل الإستراتيجية، وبناء السيناريوهات لتفعيل انتقاء الخيار الاستراتيجي.ولقد ساهمت هذه الدراسة في كشف النقاب عن أوجه القوة والضعف والفرص والتهديدات لمنظومة التعليم، كما ساعدت في نقد وتحليل المداخل الإصلاحية من خلال المدارس الوظيفية والنقدية .. في محاولة منها لتحويل منظومة التعليم من المنظور التنفيذي إلي الاستراتيجي. Thestudy of reforming the system of pre-University education has vital importance in setting up the foundation of building the human capital, and moreover its increased importance in the knowledge system, because of its relation with all development sectors. This study aims to identify the paradox of educational and pedagogical reform in the variable world, as well as the meaning and the methodology of education reform and strategic options, in addition to extract the utilized models, experiences, and reform vision at international, regional and local levels. The study recommended strategic vision to reform the educational system, including analysis of strategic factors matrix, building scenario to activate the selection of strategic option. The study contributed in discovering the strong and the weak points, chances and challenges, facing the education system and helped in criticizing and analyzing the reform approaches, through the job and criticizes schools, as an attempt to transfer the education system from executive to strategic one.