Show simple item record

dc.contributor.authorدسوقى عبد الجليل.ar
dc.contributor.authorزينات طبالة
dc.contributor.authorإيمان الشربيني
dc.contributor.authorايمان منجي
dc.contributor.authorمحمد حسن توفيق
dc.contributor.otherوأخرون
dc.date.accessioned2018-07-30T08:33:08Z
dc.date.available2018-07-30T08:33:08Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg/xmlui/handle/123456789/3401
dc.descriptionيوليو 2010.ar
dc.descriptionيشتمل على إرجاعات ببليوجرافيةar
dc.description190 ص. ؛ar
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على مشكلات الملاءمة المهنية والتقنيات المستخدمة، وذلك باستخدام استبانة تم تطبيقها على ثلاث عينات استطلاعية: 133 من خريجي التعليم الفني الصناعي، و132 مشرفاً على توظيف هؤلاء الخريجين، و140 من أعضاء هيئة التدريس بمحافظة القاهرة، واختيار خمس شركات صناعية، وخمس مدارس فنية صناعية، وفقاً لما توصلت إليه الدراسة. إن أغلب الخريجين يحتاجون إلى زيادة التدريب العملي، وهم مثابرون في عملهم، ويرغبون في الاستمرار في وظائفهم. ومن المشاكل التي تعوق الارتباط المهني نقص المناهج، وضعف التدريب العملي، وضعف التنسيق بين التعليم وعالم العمل، وعدم كفاية التمويل. وتنعكس الأسباب في ضعف الاهتمام الرسمي بالتعليم المهني. التعليم الفني، واستدامة النظرة الاجتماعية، ونقص عملية التوجيه والإرشاد المهني، ونقص المعلومات عن سوق العمل. وقد اقترحت هذه الدراسة ضرورة تزويد الطلاب بمهارات الاعتماد على الذات لزيادة وعيهم وإدراكهم للتغيير، وكذلك لجعلهم أكثر مسؤولية.ar
dc.description.abstractThe study aimed to recognize the problems of professional relevance and techniques, using a questionnaire applied on three exploratory samples: 133industrial tehnical education graduates, 132 supervisors on the recruitment of these graduates, 140 of educational staff in Cairo governorate, and selecting five industrial companies, and five industrial technical schools, according. The study concluded that most of the graduates need to increase the practical training, and they are persistent in their work, and wish to continue in their jobs. The problems that hamper the professional relevance are shortage in curriculum, weakness of practical training, weakness of coordination between education and the labor world, insufficiency of financing. The reasons are reflected in the weakness of formal attention towards technical education, and the sustainability of social view, shortage of the process of professional instruction and guidance, and lack of information on the labor market. This study suggested that it is necessary to provide the students the with skills of self-reliance toincrease their awareness and change realization , as well as to make them more responsible.
dc.language.isoaraar
dc.publisherمعهد التخطيط القومي.ar
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية ؛ 222ar
dc.subjectالتعليم الفنيar
dc.subjectالتعليم الصناعيar
dc.subjectالتأهيل المهنىar
dc.subjectالصناعة- مصرar
dc.subjectالتعليم- جودةar
dc.title222-المواءمة المهنية لخريجي التعليم الفني الصناعي فى مصر / Professional Relevance of Industrial Technical Education Graduates in Egypt "Field Study"ar
dc.typeBookar


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision