222-المواءمة المهنية لخريجي التعليم الفني الصناعي فى مصر / Professional Relevance of Industrial Technical Education Graduates in Egypt "Field Study"
Date
2010Author
دسوقى عبد الجليل.
زينات طبالة
إيمان الشربيني
ايمان منجي
محمد حسن توفيق
Metadata
Show full item recordAbstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مشكلات الملاءمة المهنية والتقنيات المستخدمة، وذلك باستخدام استبانة تم تطبيقها على ثلاث عينات استطلاعية: 133 من خريجي التعليم الفني الصناعي، و132 مشرفاً على توظيف هؤلاء الخريجين، و140 من أعضاء هيئة التدريس بمحافظة القاهرة، واختيار خمس شركات صناعية، وخمس مدارس فنية صناعية، وفقاً لما توصلت إليه الدراسة.
إن أغلب الخريجين يحتاجون إلى زيادة التدريب العملي، وهم مثابرون في عملهم، ويرغبون في الاستمرار في وظائفهم. ومن المشاكل التي تعوق الارتباط المهني نقص المناهج، وضعف التدريب العملي، وضعف التنسيق بين التعليم وعالم العمل، وعدم كفاية التمويل. وتنعكس الأسباب في ضعف الاهتمام الرسمي بالتعليم المهني.
التعليم الفني، واستدامة النظرة الاجتماعية، ونقص عملية التوجيه والإرشاد المهني، ونقص المعلومات عن سوق العمل. وقد اقترحت هذه الدراسة ضرورة تزويد الطلاب بمهارات الاعتماد على الذات لزيادة وعيهم وإدراكهم للتغيير، وكذلك لجعلهم أكثر مسؤولية. The study aimed to recognize the problems of professional relevance and techniques, using a questionnaire applied on three exploratory samples: 133industrial tehnical education graduates, 132 supervisors on the recruitment of these graduates, 140 of educational staff in Cairo governorate, and selecting five industrial companies, and five industrial technical schools, according. The study concluded that most of the graduates need to increase the practical training, and they are persistent in their work, and wish to continue in their jobs. The problems that hamper the professional relevance are shortage in curriculum, weakness of practical training, weakness of coordination between education and the labor world, insufficiency of financing. The reasons are reflected in the weakness of formal attention towards technical education, and the sustainability of social view, shortage of the process of professional instruction and guidance, and lack of information on the labor market. This study suggested that it is necessary to provide the students the with skills of self-reliance toincrease their awareness and change realization , as well as to make them more responsible.