368- دور التحول الرقمي والذكاء الاصطناعي في تحسين منظومة3 التأمين الصحي الشامل//The Role of Digital Transformation and Artificial Intelligence in Enhancing the Universal Health Insurance System
Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على آليات التحول الرقمي والذكاء الاصطناعي ودوره في تحسين منظومة التأمين الصحي الشامل الجديدة في مصر. وتأتي أهمية منظومة التامين الصحي الشامل في إطار جهود الدولة المستمرة لتوفير العلاج والتغطية الصحية الشاملة لكافة المصريين بأعلى جودة وأقل تكلفة ممكنة مع ضمان التوزيع العادل والمساواة بين المواطنين وكفاءة منظومة التأمين الصحي واستمراريتها. وتتواكب هذه الجهود مع تحقيق أهداف التنمية المستدامة من خلال توفير حياة صحية آمنة لكل المواطنين بفضل نظام تأمين صحي متكامل قادر على تحقيق التغطية الصحية والوقائية الشاملة والتدخل المبكر، مما يكفل الحماية المالية لغير القادرين من المواطنين. وتقع الدراسة في أربعة فصول، حيث يتناول الفصل الأول واقع منظومة التأمين الصحي في مصر من خلال رصد وتحليل بعض مؤشرات تقديم الرعاية الصحية وعناصر تقديم الخدمات الصحية مع التركيز على منظومة التأمين الصحي. بينما يتم من خلال الفصل الثاني دراسة محافظة بورسعيد كإحدى محافظات المرحلة الأولى لتطبيق منظومة التأمين الصحي الشامل في مصر من خلال رصد واقع كل من مقدمي الخدمة ومستخدميها بالمحافظة، واستعراض مستوى مؤشر التنمية البشرية وهيكل السكان ومستوياتهم التعليمية، وذلك في ضوء مؤشرات ومكونات حساب دليل التنمية البشرية بالمحافظة، واستعراض أهم التحديات التي ظهرت خلال التطبيق، ومدى رضاء المستخدمين عن الخدمة المقدمة لهم، وذلك من أجل التعرف على طبيعة تلك التحديات وتحديد الحلول الرقمية اللازمة لمواجهتها. في حين يتناول الفصل الثالث محاولة تقييم مدى جاهزية النظام الصحي المصري لتطبيق التحول الرقمي وقياس الوضع الاجتماعي والاقتصادي للأفراد وقدرتهم على الوصول إلى تقنيات الصحة الرقمية من خلال لمحة عامة شاملة لعدد من المؤشرات التي تُستخدم لتقييم النظام الصحي الرقمي، وذلك لتحديد نقاط القوة والضعف والفرص والتحديات التي تواجه التحول الرقمي في النظام الصحي. وفى الفصل الرابع يتم استعراض التحول الرقمي لمنظومة التأمين الصحي الشامل وما تم على أرض الواقع من خلال الزيارة الميدانية لمحافظة الإسماعيلية، إحدى محافظات المرحلة الأولى لتطبيق المنظومة في محافظات مصر. ويناقش هذا الفصل المكونات الرئيسة لنظام رقمنه المستشفيات، والتطبيقات الرقمية والمعايير الموحدة المستخدمة من خلال المنظومة، ومتطلبات البنية التحتية بالمستشفيات ومركز البيانات بالعاصمة الإدارية الجديدة. كما يستعرض الفصل مراحل تطبيق خطة التحول الرقمي بالمنظومة، وخطوات تسجيل بيانات المنتفعين من خلال السجل الطبي الموحد، والإنجازات الرقمية بالمنظومة. كذلك تم استعراض موقف ميكنة مستشفيات وزارة الصحة والسكان والجهات التابعة لها، وكذلك شرح المنصات الرقمية وتطبيقات الهاتف الذكي التي تخدم المنظومة. ويتناول هذا الفصل أيضًا تحديات التحول الرقمي في منظومة التأمين الصحي الشامل ودور الذكاء الاصطناعي لمواجهة هذه التحديات. ثم تستعرض الدراسة أهم النتائج والتوصيات
This study aims to identify the mechanisms and role of digital transformation in the new Universal Health Insurance Project in Egypt, as well as to determine the level of digital transformation. The importance of the Universal Health Insurance Project comes within the framework of the state’s continuous efforts to provide treatment and comprehensive health coverage for all Egyptians with the highest quality and lowest possible cost, while ensuring fair distribution and equality among citizens, and efficiency and continuity of the health insurance system. These efforts go hand in hand with achieving the goals of sustainable development by providing a healthy and safe life for all citizens through an integrated health insurance system capable of achieving comprehensive health and preventive coverage and early intervention, which guarantees financial protection for the less privileged. The study consists of four chapters. The first chapter is divided into two sections, the first section discusses the current status of the health insurance system in Egypt through monitoring and analyzing some indicators of healthcare provision and elements of health service provision, focusing on the health insurance system while the second section examines the legislative framework of the old health insurance system as well as that of the new Universal Health Insurance Project. The second chapter presents Port Said Governorate, as one of the governorates of the first phase of implementation of the Universal Health Insurance Project in Egypt, by monitoring the current status of each of the service providers and users in the governorate and reviewing the human development index, the population structure, and their educational levels. This chapter also discusses the indicators and components of the human development index in Port Said Governorate and provides a review of the most important challenges that arose during the implementation of the system and the extent of user satisfaction with the services provided to them in order to identify the nature of these challenges and the digital solutions necessary to address them. The third chapter assesses the readiness of the Egyptian health system to implement digital transformation and measures the social and economic status of individuals and their ability to access digital health technologies through a comprehensive overview of a number of indicators used to evaluate the digital health system, in order to identify the strengths, weaknesses, opportunities, and challenges facing digital transformation in the Universal Health Insurance Project in Egypt. In chapter four, the digital transformation of the Universal Health Insurance Project is discussed in the light of the actual status found during the field visit to Ismailia Governorate, one of the governorates of the first phase of project implementation. This chapter covers the main components of the hospital digital system, digital applications, unified standards used throughout the system, hospital infrastructure requirements, and the data center in the New Administrative Capital. The stages of implementing the digital transformation plan in the system are also reviewed, as are the steps for recording beneficiary data through the unified medical record and the digital achievements in the system. The status of the automation of the hospitals of the Ministry of Health and Population and its affiliated authorities is also reviewed, and the digital platforms and smart phone applications that serve the system are explained. This chapter also highlights the challenges of implementing digital transformation in the Universal Health Insurance Project and the role of artificial intelligence in overcoming these challenges.