Show simple item record

dc.contributor.authorHamza, M.
dc.date.accessioned2024-12-16T12:02:16Z
dc.date.available2024-12-16T12:02:16Z
dc.date.issued1964-03
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5594
dc.description.abstractArab society is rapidly evolving, necessitating the development of educational institutions by redefining the objectives, curricula, and methods of education. Education is recognized as a fundamental right of every individual, and it must be realistic, aligned with national needs, and connected to practical life. The United Arab Republic is witnessing a continuous increase in the number of students across various stages of education, highlighting the need for effective educational planning. This planning embodies the responsibility of shaping a new generation of confident, forward-looking citizens capable of navigating life without hesitation. The educational plan is designed in alignment with the Republic's democratic, socialist, and cooperative principles, learning from past experiences to avoid mistakes and setting clear objectives for schools, institutes, and universities to meet social needs. The plan includes an analysis of the distribution and expansion of educational services across the governorates, focusing on required expenses, construction, and equipment resources. It ensures balance in economic and social planning. A critical and analytical review of educational statistics and foundations underpins the plan for the next five years (1960-1965), aiming to establish a robust and well-grounded educational system.en_US
dc.description.abstractيواجه المجتمع العربي تطورًا سريعًا يتطلب تطوير المؤسسات التعليمية من خلال إعادة تحديد أهداف التعليم، مناهجه، ووسائله، مع مراعاة أن التعليم هو حق أساسي لكل فرد، وأن يكون واقعيًا ومترابطًا مع احتياجات الأمة والحياة العملية. تشهد الجمهورية العربية المتحدة زيادة مستمرة في أعداد الطلاب في مختلف المراحل الدراسية، مما يستدعي التخطيط السليم في المجال التعليمي. اعتمد هذا التخطيط على مسؤوليتنا في بناء جيل جديد واثق من نفسه، مؤمن بمستقبله، وقادر على مواجهة الحياة دون خوف. وقد صُممت الخطة التعليمية استنادًا إلى المبادئ الديمقراطية والاشتراكية والتعاونية للجمهورية، مع دراسة تطورات التعليم السابقة لتجنب الأخطاء، وتحديد أهداف واضحة للمدارس والمعاهد والجامعات لتلبية الاحتياجات الاجتماعية شملت الخطة تحليلًا لتوزيع الخدمات التعليمية وتحديد التوسعات المطلوبة، مع التركيز على النفقات اللازمة لتحقيقها، وضمان توافر الموارد بشكل يتماشى مع التخطيط الاقتصادي والاجتماعي للجمهورية. كما توفر الخطة تحليلًا نقديًا للإحصاءات التعليمية والأسس التي تستند إليها خلال السنوات الخمس القادمة (1960-1965)، مما يضمن بناء نظام تعليمي على أسس راسخة.
dc.publisherمعهد التخطيط القومىen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة مذكرات خارجية رقم (410);
dc.titleEducational Statistics & The Educational Plan in the U.A.R/الإحصاء التربوي والخطة التعليمية في الجمهورية العربية المتحدةen_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision