دراسة العلاقة بين الذكاء العاطفي وفعالية النمط القيادي
Study the Relationship between the Emotional Intelligence and Leadership Style Effectiveness: "An Empirical Study on Service Sectors in Ministry of Finance "
View/ Open
Date
2013Author
الدماطي, حنان السيد أحمد
Damati, Hanan Sayed Ahmed
Metadata
Show full item recordAbstract
يمثل العنصر البشري أغلى ما تملكه أي مؤسسة حيث إن العنصر البشري هو الذي يحدد
فعالية وأهمية باقي الموارد الأخرى، التي تتيحها وتوفرها المؤسسة، ولذلك يمكن القول إنه من
الممكن تطوير وتنمية أهم جانب من جوانب الشخصية للعنصر البشري، والذي سوف يؤدي
بالفعل إلى زيادة فعالية ذلك العنصر في أدائه لمهامه القيادية، وذلك من خلال تطبيق سياسات
إدارية فعالة، تعتمد في الأساس على قوة مهارات الذكاء العاطفي لدى القائد، ويعتمد تقييم نجاح
أي مؤسسة على تنمية وتطوير المهارات الوجدانية لدى المديرين والمشرفين والمسؤولين. First : Research Problem
The problem of the research is summarized through the
answers of the following questions :
(Low caring about the study concerning The effect of The
Emotional Intelligence on the types of Leadership )
1) Do Self Awareness affects on Leadership Style Effectiveness
(Transformational, Transactional ) ?
2) Do Emotional Utilization affects on Leadership Style
Effectiveness ( Transformational, Transactional) ?
3) Do Emotional Running and Regulation affects on Leadership
Style Effectiveness ( Transformational, Transactional) ?
4) Do Empathy affects on Leadership Style Effectiveness
(Transformational, Transactional ) ?
Second : Research Objectives
The research tries to measure the effect of the Emotional
Intelligence as independent changing on the leadership style
effectiveness as following changing to achieve some
objectives represented in the following :
1) Identifying The Emotional Intelligence dimensions and the
effect on Leadership Style effectiveness .
2) reaching to extent the effect of : Self Awareness, Emotional
Utilization, Emotional Regulation and Empathy on leadership
style effectiveness (Transformational, Transactional) .
3) reaching to group of Results and Recommendations to help the
Service Sector on understanding the important of social
intelligence to achievement organizational goals successfully .