Show simple item record

dc.contributor.authorعبد السلام, فادية
dc.date.accessioned2025-04-29T03:56:48Z
dc.date.available2025-04-29T03:56:48Z
dc.date.issued2025-01-01
dc.identifier.citationCairoen_US
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/6167
dc.description.abstractفي ظل ما يشهده الاقتصاد العالمي من تطورات في تقسيم العمل الدولي، وتغير في أنماط التجارة الدولية، وزيادة نصيب سلاسل القيمة العالمية إلى ما يتجاوز 60%، يهتم البحث الجماعي الحالي بتقييم أثر قيام منطقة التجارة العربية الحرة الكبرى على تطوير سلاسل القيمة الإقليمية، وعلى تعزيز الاندماج في سلاسل القيمة العالمية بالتركيز على الأثر على التنمية الصناعية في مجال الصناعات متوسطة وعالية التكنولوجيا، وما تم تحقيقه على مستوى قيم المشاركة في هذه السلاسل وتحديد العوامل المفسرة لضعف الاندماج مع إيلاء الاهتمام بفرص بناء سلاسل قيمة إقليمية في مجال صناعة الأدوية وفي مجال صناعة السيارات (أجزاؤها ومكوناتها). وقد توصل البحث إلى العديد من النتائج المهمة ولعل أهمها: 1- انخفاض التجارة البينية العربية مقارنة بالتجارة مع الدول غير العربية، واجهت اتفاقية منطقة التجارة العربية الكبرى حملة من التحديات لعل أهمها بطء التنفيذ، غياب إطار واضح لتسهيل التجارة وتسوية النزاعات وحماية الملكية الفكرية. 2- توفر منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى منصة للتكامل الإقليمي، ولكن الاستخدام الحالي لها لا يزال محدودًا بسبب تحديات هيكلية وضعف الاستثمار في الصناعات ذات القيمة المضافة العالية، وتمثل صناعة الأدوية نموذجًا واضحًا لهذه الإمكانات. 3- توجد محددات للمشاركة في سلاسل القيمة العالمية لعل أهمها حجم السوق المحلية، الاستثمار الأجنبي المباشر، درجة التصنيع، جودة البنية التحتية، القدرة على الحصول على الائتمان المصرفي، وكذلك مؤشرات جودة المؤسسات (الاستقرار السياسي ودور القانون والسيطرة على الفساد)، وقد تباينت تأثيرات هذه المتغيرات وفقًا لظروف التعامل مع مجموعة الدول البترولية أو غير البترولية. 4- تعد صناعة السيارات واحدة من أكثر سلاسل التوريد تعقيدًا، وتمثل هذه الصناعة فرصة استراتيجية للدول العربية لتعزيز اندماجها في الاقتصاد العالمي من خلال تطوير سلاسل القيمة المحلية والإقليمية. وتواجه المنطقة العربية تهديدات ومنافسة من دول مثل الصين والهند في ظل غياب وجود رؤية استراتيجية لدى بعض الدول. ولذلك توصل البحث إلى مجموعة من المقترحات من السياسات والآليات لدعم الاندماج في سلاسل القيمة العالمية لعل أهمها: التركيز على تنويع الإنتاج والصادرات، تحسين البنية التحتية والتكامل اللوجيستي فضلاً عن استحداث آليات للتسوية النقدية والتعاون المالي والإقليمي، كذلك على مستوى الصناعات الدوائية والسيارات اقترح البحث إنشاء مراكز إقليمية، تعزيز الاتفاقيات التجارية، إنشاء صندوق عربي للاستثمار في الصناعات الاستراتيجية (الأدوية والسيارات). In light of the developments witnessed by the global economy in the division of international labor and the expansion of international trade and the increase in the share of global value chains to what exceeds 60%. The current collective research cares about evaluating the impact of the establishment of the greater Arab trade area on developing regional value chains and on enhancing integration into global value chains by focusing on the impact on industrial development in the field of medium and high-tech industries and what has been achieved at the level of participation values in this chains and determining explained factors for the weakness of the integration while paying attention to the opportunities to build regional value chains in the field of pharmaceutical industry and automotive industry ( its parts and components). The research achieved many important results and the most important of which: 1- the decrease in the Arab intra-trade comparing to the trade with non-Arab countries. The greater Arab trade area agreement faced a few challenges and the most important of which are slow implementation, the absence of a clear framework to facilitate trade, settle disputes and protect intellectual property. 2- The greater Arab free trade area provides a platform for regional integration but the current usage for it is still limited because of structural challenges and the weakness of the investment in industries with high value- added and the pharmaceutical industry carries the potential for this. 3- There are determinants for participation global value chains and the most important of which are local market size, direct foreign investment, industrialization degree, infrastructure quality, the ability to obtain bank credit and indicators of the quality of institutions (political stability, the role of law and the control on corruption). The effects of these variables have varied according to the circumstances of dealing with oil or non-oil countries. 4- The automobile industry is one of the most complex supply chains and it represents a strategic opportunity for Arab countries to enhance their integration into the global economy by developing value chains (local and global). The Arab region faces threats and competition from countries such as China and India in the absence of a strategic vision for some countries. Therefore, the research reached a set of suggestions from policies and strategies which support the integration of global value chains and the most important of which are: • Focusing on diversifying production and exports, improving the infrastructure as well as creating mechanisms for cash settlement. At the pharmaceutical and automotive industries level, establish regional centers, strengthen trade agreements and establish a fund in strategic industries (pharmaceutical and automotive industries).en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherمعهد التخطيط القوميen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية;362
dc.subjectمنطقة التجارة الحرة العربية الكبرىen_US
dc.subjectالصناعات متوسطة وعالية التكنولوجياen_US
dc.subjectنموذج قياسيen_US
dc.subjectصناعة السياراتen_US
dc.title362- دور منطقة التجارة الحرة العربية الكبرى في تعزيز الاندماج في سلاسل القيمة/ The Role of the Greater Arab Free Trade Area in Enhancing Integration into Value Chainsen_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision