Show simple item record

The Impact of Social Media Big Data Analysis in Supporting Strategic Planning of Telecom Companies in Egypt: Telecom Egypt – Case Study;

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorأبو القاسم, مصطفى على على
dc.contributor.authorخشبة, محمد ماجد
dc.contributor.authorحسن, حسن محمد ربيع
dc.date.accessioned2023-04-13T09:16:48Z
dc.date.available2023-04-13T09:16:48Z
dc.date.issued2023-03-29
dc.identifier.citationالقاهرةen_US
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5224
dc.description.abstractأدى التراكم السريع للبيانات بأشكال متنوعة ومن مصادر مختلفة إلى زيادة الاهتمام بالبيانات الضخمة وتحليلات الأعمال، كما اكتسبت تطبيقاتها مدعومة بالتقنيات التحليلية الكثير من الاهتمام في السنوات الأخيرة لتكشف عن إمكانيات كبيرة واعدة لدعم وتحسين عملية صنع القرار ودعم التخطيط الإستراتيجي في منظمات الأعمال في دول العالم المختلفة. وتأتى هذه الدراسة على خلفية زيادة الاهتمام العالمي الكبير بالبيانات الضخمة ودورها في دعم القرارات لمنظمات الاعمال، ومن هذا المنطلق كان التفكير في إمكانية استخدام تحليل البيانات الضخمة في دعم الخطط الإستراتيجية لشركات الاتصالات، وذلك بتحليل البيانات الضخمة لمواقع التواصل الاجتماعي لشركات الاتصالات وبحث أثر العلاقة بين تحليل البيانات الضخمة وعمليات تطوير التخطيط الإستراتيجي لشركات الاتصالات المصرية واستخدام تحليل البيانات الضخمة في تطوير الخطط الإستراتيجية. وقد اعتمدت الدراسة على منهجيات متعددة منها: المنهج الوصفي التحليلي، ومنهجية دراسة الحالة، واستخدام برنامج R programming لتحليل بيانات صفحة الشركة المصرية للاتصالات على موقع فيسبوك. كما تم استخدام نتائج تحليل البيانات في تنفيذ عملية تحليل استراتيجي لخطط الشركة باستخدام نموذج التحليل الرباعي (SWOT). وقد تم تقسيم الدراسة إلى أربعة فصول بخلاف الإطار العام للدراسة: ويشتمل (الإطار العام للدراسة) على أهمية الدراسة ومشكلة الدراسة وفرضياتها وأهدافها وحدودها المكانية والزمانية ومنهجية الدراسة وخطة الدراسة، وأخيرا دراسات سابقة لشركات استخدمت البيانات الضخمة في تعديل خططها ودعم استراتيجياتها، وقد جاءت فصول الدراسة على النحو التالي: الفصل الأول: خلفيات عن تطور البيانات الضخمة ودور مواقع التواصل الاجتماعي، والفصل الثاني: تحليل البيانات الضخمة بمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بعملية التخطيط الإستراتيجي للمصرية للاتصالات، والفصل الثالث: بدائل دعم التخطيط الإستراتيجي للشركة المصرية للاتصالات من خلال تحليلات البيانات الضخمة والخبرات الدولية والمحلية، والفصل الرابع: نتائج وتوصيات الدراسة وقضايا للبحث المستقبلي. ومن اهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة ما يلي:  أهمية بناء مراكز متقدمة ومتطورة لتحليل البيانات الضخمة وتدريب الكوادر الماهرة على أحدث تقنياتها والحصول على أحدث التقنيات والبرمجيات لدعم عمليات التحليل الإستراتيجي.  ان المصرية للاتصالات تقبع على كنز كبير من البيانات الضخمة من جميع أنواع الملفات، يمكن استغلاله واستخدامه في عمليات تحليل بيانات ضخمة مثمرة.  ان عمليات التحليل الإستراتيجي المدعمة بالبيانات (تحليل البيانات الضخمة) تكون أفضل وأدق من العمليات الأخرى الغير مدعمة بالبيانات، حيث ان عملية تحليل البيانات الضخمة تشتمل على جميع عناصر البيانات موضوع الدراسة، وبذلك نحصل على نتائج للتحليل الاستراتيجي أفضل من تلك الغير مدعمة بالبيانات او التي تم دعمها بأخذ عينة من البيانات موضوع الدراسة.en_US
dc.description.abstractThe rapid accumulation of data in various forms and from different sources has led to an increase in interest in big data and business analytics, and its applications supported by analytical techniques have gained a lot of attention in recent years to reveal great and promising capabilities to support and improve the decision-making process and support strategic planning in business organizations in different countries of the world. This study comes against the background of the increasing global interest in big data and its role in supporting decisions of business organizations, and from this standpoint, thinking about the possibility of using big data analysis to support the strategic plans of telecommunications companies by analyzing the big data of social networking sites for telecommunications companies and examining the impact of the relationship between data analysis and the processes of developing strategic planning for Egyptian telecom companies and the use of big data analysis in developing strategic plans. The study relied on several methodologies, including: the analytical descriptive approach, the case study methodology, and the use of R programming to analyze the data of the Telecom Egypt page on Facebook. The results of the data analysis were also used to carry out a strategic analysis of the company's plans using the SWOT analysis model. The study was divided into four chapters other than the general framework of the study: The (general framework of the study) includes the importance of the study, the problem of the study, its hypotheses, objectives, spatial and temporal limits, the study methodology, the research plan, and finally previous studies of companies that used big data to modify their plans and support their strategies. as follows: The first chapter: backgrounds on the development of big data and the role of social networking sites. The second chapter: analysis of big data on social networking sites and its relationship to the strategic planning process for Telecom Egypt. The third chapter: alternatives to support the strategic planning of Telecom Egypt through big data analyzes and international and local expertise. The fourth chapter: results and recommendations. Study and issues for future research Among the most important findings of the study are the following:  The importance of building advanced and sophisticated centers for analyzing big data, training skilled cadres on the latest technologies, and obtaining the latest technologies and software to support strategic analysis operations.  Telecom Egypt resides on a large treasure of big data of all types of files, which can be exploited and used in fruitful big data analysis operations.  Strategic analysis processes supported by data (big data analysis) are better and more accurate than other processes that are not supported by data, and bridging the gap (reducing) between data-supported processes and raising the percentage of certainty that can be achieved through big data analysis processes, as all elements are taken into account consideration.
dc.publisherمعهد التخطيط القومىen_US
dc.relation.ispartofseriesر.م116;154
dc.subjectتحليل البياناتen_US
dc.subjectالبيانات الضخمةen_US
dc.subjectالتخطيط الاستراتيجىen_US
dc.subjectمواقع التواصل الاجتماعىen_US
dc.subjectشركات الاتصالاتen_US
dc.subjectالشركة المصرية للاتصالاتen_US
dc.titleأثر تحليل البيانات الضخمة لمواقع التواصل الاجتماعى فى دعم التخطيط الاستراتيجى لشركات الاتصالات فى مصر - المصرية للاتصالات -دراسة حالةen_US
dc.titleThe Impact of Social Media Big Data Analysis in Supporting Strategic Planning of Telecom Companies in Egypt: Telecom Egypt – Case Study
dc.typeBooken_US
dcterms.title


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision