Show simple item record

dc.contributor.authorزكريا محمد عامر, د. أمل
dc.date.accessioned2022-09-12T11:10:12Z
dc.date.available2022-09-12T11:10:12Z
dc.date.issued2022-07
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5142
dc.description.abstractيهدف هذا البحث إلى التعرف على أهم ملامح نظام الخدمة المدنية في مصر، وقدرتها على التواكب مع التطورات في مجال الرقمنة، وذلك من خلال دراسة أهم خصائص الجهاز الإداري للحكومة المصرية وتحليلها، والإطار التشريعي المنظم لعمل الخدمة المدنية المتمثل في قانون 81 لسنة 2016، ورؤية الدولة للإصلاح الإداري وفقًا لاستراتيجية مصر 2030 التي اتضح منها أنه على الرغم من المضي قدمًا في تنفيذ البرامج التي جاءت بمحور الشفافية وكفاءة المؤسسات بهذه الاستراتيجية، إلا أنها لم تستطع أن تحقق المؤشرات المستهدفة منها كمرحلة أولى بحلول عام 2020 بما يلقي بظلال من الشك حول إمكانية تحقيقها بحلول عام 2030، كما تم رصد أهم السياسات والإجراءات والتقدم في تنفيذها كما جاءت في استراتيجية مكافحة الفساد وأهم التحديات التي واجهت التنفيذ. كذلك تم دراسة عدد من التجارب الدولية وأهم الممارسات في إصلاح الخدمة المدنية في ظل الرقمنة وإمكانية إفادة مصر منها، بالإضافة إلى تحليل مدى استعداد مصر وقطاع الخدمة المدنية بها للتواكب مع التطورات في الرقمنة وتعزيز الاقتصاد الرقمي الذي تبين منه أن ترتيب مصر في المؤشرات المتعلقة بمستوى التنمية الرقمية مقارنة بالدول الأخرى ما زال يتطلب مزيدًا من الجهد والعمل.en_US
dc.description.abstractThis research aims to identify the most important features of the civil service system in Egypt, and its ability to keep pace with developments in the field of digitization, by studying and analyzing the most important characteristics of the Egyptian government’s administrative apparatus and the legislative framework regulating the work of the civil service represented in Law 81 of 2016, and the state’s vision for reform (Egypt’s vision 2030). It was clear that despite moving forward with the implementation of the programs that came in the of transparency and the efficiency of institutions pillar in the strategy, it was not able to achieve the targeted indicators in this pillar in the first stage by 2020, which casts doubts about the possibility of achieving them by 2030. Also the most important policies and procedures and progress in their implementation were monitored as stated in the anti-corruption strategy and the most important challenges hindered their implementation. A number of international experiences and their important practices in civil service reform in light of digitization and the possibility of Egypt to benefit from it were also studied, in addition to analyzing the extent to which civil service sector in Egypt are prepared to keep pace with developments in digitization and to enhance the digital economy, and this highlights the fact that digital development in Egypt compared to other countries still requires more effort and work.
dc.publisherمعهد التخطيط القوميen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية;333
dc.subjectالإصلاح الإداري في مصر - الخدمة المدنية – التحول الرقمي – الاقتصاد الرقمي.en_US
dc.titleقطاع الخدمة المدنية في مصر وإمكانيات التطوير في ظل الاقتصاد الرقمي/The Civil Service Sector in Egypt and the Possibilities of Development in light of the Digital Economyen_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision