Show simple item record

dc.contributor.authorحسين عبد الجليل, أ.د. دسوقي
dc.date.accessioned2022-09-12T10:43:42Z
dc.date.available2022-09-12T10:43:42Z
dc.date.issued2022-07
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5140
dc.description.abstractيعد التعليم الصناعي عصب الصناعة، ومصدراً لتوفير العمالة الماهرة والفنية في مختلف الصناعات، كما يعد هذا التعليم أحد المحاور الأساسية لاستراتيجية التجارة والصناعة المنبثقة عن رؤية مصر 2030. هذا وأصبح التعليم الفني الصناعي في ضوء تعميق التصنيع المحلي مطالباً بتخريج نوعية جديدة من الخريجين يمتلكون مهارات عالية الجودة، ولديهم القدرة على التعليم المستمر، وتطوير قدراتهم بما يتوافق ومتطلبات المنتج المصري. وتستهدف هذه الدراسة التحليل البيئي لواقع التعليم الفني الصناعي، ومعرفة اتجاهات عرض خريجي هذا التعليم والطلب المتوقع عليهم، ومناقشة دور هذا التعليم في الصناعة والتنمية، واستخلاص الدروس المستفادة من النماذج الدولية والاتجاهات المعاصرة في تحسين وإصلاح التعليم الفني الصناعي في مصر ثم طرح مقترح تخطيطي استراتيجي للارتقاء بهذا التعليم في ضوء تعميق التصنيع المحلي. ولتحقيق ما تقدم من أهداف ومحتوى فقد استعانت هذه الدراسة بالمنهج الوصفي، وأسلوب SWOT. وانتهت الدراسة بعرض بعض المتطلبات التي تمثل اعتبارات أساسية لازمة لتفعيل دور التعليم الفني الصناعي في تعميق التصنيع المحلي.en_US
dc.description.abstractIndustrial education is the backbone of industry and a source for providing skilled and technical labor in various industries. This education is also one of the main axes of the trade and industry strategy emanating from Egypt’s Vision 2030. In light of the deepening of local industrialization, technical and industrial education became a requirement to graduate a new type of graduates who possess high-quality skills and could continue education and develop their capabilities in line with the requirements of the Egyptian product. This study aims at the environmental analysis of the reality of technical and industrial education، knowing the trends in the supply of graduates of this education and the expected demand for them, discussing the role of this education in industry and development and extracting lessons learned from international models and contemporary trends in improving and reforming technical and industrial education in Egypt, then putting forward a strategic planning proposal for upgrading this education in light of the deepening of local industrialization. To achieve the foregoing objectives and content, this study used the descriptive approach and the SWOT method. The study ended by presenting some requirements that represent basic considerations necessary to activate the role of technical and industrial education in deepening local industrialization.
dc.publisherمعهد التخطيط القوميen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية;332
dc.subjectالتعليم الفني الصناعي – التخطيط الاستراتيجي – تعميق التصنيع المحليen_US
dc.titleالتخطيط الاستراتيجي للتعليم الفني الصناعي في مصر على ضوء تعميق التصنيع المحلي/Strategic Planning of Industrial Technical Education in Egypt in Light of Deepening Local Industrializationen_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision