الارتقاء بالتعليم الصناعى وتطوير نظم التدريب لقوة العمل الصناعية المصرية واعادة تاهيلها فى ضوء الخبرات الدولية / Improving Industrial education and upgrading training systems for Egypt's industrial workforce and its rehabilitation in the light of international experiences
الخلاصة
تبدأ هذه الورقة بتقديم بعض تعاريف التعليم الفني والصناعي وبيان أهداف هذا النوع من التعليم وما يتصل بها من نظم للتدريب وإعادة تأهيل قوة العمل الصناعية. وتقدم الورقة المبادئ والأسس الموجهة لسياسات التعليم والتدريب الصناعي. وبعد رصد الخبرات المصرية في التعليم الصناعي ونظم التدريب لقوة العمل وإعادة تأهيلها، تستعرض الورقة مجموعة من الخبرات الدولية بقصد الإفادة منها في صياغة سياسة ونظم ومؤسسات فعالة لتأهيل وتدريب وإعادة تأهيل قوة العمل الصناعية المصرية.
ومن أبرز ما انتهت إليه الورقة بشأن تقييم النظام القائم في مصر للتعليم والتدريب الفني والمهني عمومًا والشق المتعلق بالصناعة خصوصًا: غياب قانون ساري المفعول للتعليم والتدريب الفني والمهني وتجزؤ التشريعات ذات الصلة، وغياب رؤية وخطة قومية للتعليم الصناعي وللاحتياجات التدريبية للقطاع الصناعي، وتعقد نظام التعليم والتدريب الفني والمهني وضعف التنسيق والمتابعة والتقييم،، والقصور في عملية تدريب المدربين، وعدم مواظبة الشركات الصناعية على الوفاء بالتزاماتها في المشروعات المشتركة للتدريب، وعدم وضوح آليات التمويل وآليات دعم الشراكات بين القطاع الخاص والقطاع العام والجهات المعنية بالتعليم والتدريب الصناعي.
ومن أبرز ما قدمته الورقة من توصيات: ضرورة بلورة استراتيجية وخطة عمل محكمة للتعليم والتدريب الفني والمهني، وتوفير التمويل الكافي لتنفيذها، والعناية بمتابعة البرامج التعليمية والتدريبية وتقييم أدائها، ضرورة إشراك القطاع الخاص في تصميم سياسات التعليم والتدريب الصناعي وتشجيع مشاركته في مشروعات وزارة التربية والتعليم والتعليم الفني، والتوسع في تطبيق أسلوب التدريب أثناء العمل وتقديم حوافز مالية وغير مالية لتشجيع الشركات على المشاركة في مشروعات التعليم والتدريب، وتشكيل مجموعات صغيرة من الشركات للمشاركة في تدريب المدربين، والتوسع في التعليم المهني داخل المدارس الفنية لتخريج فئة العامل الماهر، وتأسيس نموذج عملي لمدارس التكنولوجيا التطبيقية لضمان فعالية المشاركة من جانب الشركات واستدامتها، وتبني نموذج تفويض إدارة بعض المدارس الصناعية لمجموعات أو لجمعيات يؤسسها القطاع الخاص.
كلمات مفتاحية: التعليم والتدريب الفني والمهني- الخبرات الوطنية- الخبرات الدولية- إصلاح التعليم والتدريب الصناعي. This paper begins with some definitions of technical and industrial education and a statement of its objectives and the goals of the relevant systems of training. Then a set of guiding principles are presented. After discussing the salient features of Egypt’s system of industrial education and training, the paper turns to international experiences with a view to extract some lessons which may be used for reforming industrial education and training policies, systems and institutions in Egypt.
Evaluation of Egypt’s system of technical and vocational education and training (TVET) and its varied experiences in industrial education and training revealed a number of shortcomings, most important of which are: fragmentation of relevant laws and absence of an applied TVET legislation, lack of a national vision and plan for industrial education and related training needs. Moreover, TVET is rather complicated with weak mechanisms for coordination, monitoring and evaluation, lack of effective training of trainers is lacking, and joint education or training projects suffer from irregular fulfilment of obligations on the part of industrial companies. Finally, vagueness may surround finance mechanisms and the support needed for partnerships between public and private enterprises, on the one hand, and official bodies, on the other hand.
The paper concludes with the following recommendations: designing a strategy and plan for TVET, and ensuring accessibility to adequate funding, paying more attention to monitoring and evaluation, enabling the business sector to participate in the design of industrial education and training programs, placing greater emphasis on training while working in industrial firms, providing financial and other incentives to encourage firms to participate in education and training projects, encouraging small groups of industrial companies to join in the training of trainers activities, generalizing vocational classes in technical schools in order to enhance the stock of skilled workers, designing an appropriate model for applied technology schools so as to ensure their effectiveness and sustainability, and authorizing private setor firms to manage some industrial schools.
Keywords: TVET- National experiences- International experiences- Reforming industrial education and training.