Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorعلام, محمد عبد القادر محمد
dc.contributor.authorعبد الجليل, دسوقى
dc.contributor.authorالبقلى, أحمد عبد العزيز
dc.date.accessioned2022-04-12T08:38:53Z
dc.date.available2022-04-12T08:38:53Z
dc.date.issued2021-02-16
dc.identifier.citationالقاهرةen_US
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg/xmlui/handle/123456789/5122
dc.description.abstractتوضيح احتياجات سوق العمل لاستيعاب بطالة ذوي المؤهلات العلمية حسب نوع المؤهل العلمى، وتوضيح المهارات الفعلية المطلوبة لسوق العمل وفقاً لتخصصات الخريجين. منهجية الدراسة: تعتمد الدراسة على المنهج الوصفى لملائمته لتحقيق أهدافها فى عرض وتحليل المشكلة، وتحليل البيانات المتحصل عليها من الدراسة الميدانية لتوضيح نمط العلاقة بين التعليم وسوق العمل وما يحتاجه سوق العمل من مهارات فعلية يجب توافرها في خريجي التعليم العالي (جانب العرض) تتوافق مع متطلبات سوق العمل (جانب الطلب). مجتمع وعينة الدراسة: عينة مكونة من 500 مفردة وفقا للتصنيف الاقتصادي ISIC(4) على مستـوى 4 حدود لتغطي معظم الأنشطة الاقتصادية، وقد تم استبعاد بعض الأنشطة الصناعية التي قد لا تستوعب عمالة من خريجي التعليم العالي كأنشطة المخابز والمطاعم. أدوات الدراسة: أسلوب المقابلات الشخصية مع مسئولي منشآت العينة من خلال استبيان تم إعداده ليوفي بغرض الدراسة. أهم نتائج الدراسة: أهم المهارات المطلوب توافرها في الخريجين بصفة عامة القدرة على تنفيذ التعليمات والالتزام والنظام ثم مهارات كتابة التقارير، الاتصال الشفوي، ومهارات الحاسب الآلى ونظم المعلومات والقدرة على تنفيذ التعليمات.  61٪ تقريباً من منشآت الدراسة تواجه مشاكل في توفير العمالة اللازمة من إجمالى المنشآت بالقطاعات الثلاث (الحكومي، العام/الاعمال العام، الخاص).  عدم وجود الخبرة الكافية لدى المتقدمين لشغل الوظيفة هي المشكلة الأكبر عند طلب عمالة.  تأتي مشكلة المغالاة في الاجور في المرتبة الثانية، بخاصة فى القطاع الخاص.en_US
dc.description.abstractObjectives of the study:  The study aimed to clarify the needs of the labor market to accommodate educated unemployment according to scientific qualification, analyze the demand side of the educated workforce, and clarify the actual skills required for the labor market according to the graduate specialties so that they can be matched with the scientific materials that the graduates receive. Study methodology:  The study relied on the descriptive approach for its suitability to achieve its objectives in presenting and analyzing the problem through the descriptive analysis of the characteristics of the labor force and the learned unemployment, and the data obtained from the field study to clarify the pattern of the relationship between education and the labor market. Study Sample:  A sample contains of 500 individual’s facility according to the ISIC4 economic classification to cover most economic activities. Study tools:  The method of personal interviews with officials of the sample facilities through a questionnaire that was prepared to fulfil the purpose of the study. The most important results of the study:  The most important skills required for graduates in general are the ability to implement instructions, commitment and order, then report writing skills, oral communication, computer skills and information systems, and the ability to implement instructions.  Approximately 61% of the study establishments face problems in providing the necessary labor from the total establishments in the three sectors (government, public/public business, private).  More than three-quarters of the employers or their representatives participating in the study, regardless of the sector, expressed that the biggest problem is the lack of sufficient experience among the applicants for the job.
dc.publisherمعهد التخطيط القومىen_US
dc.relation.ispartofseriesر.م93;237ص
dc.subjectالبطالةen_US
dc.subjectسوق العملen_US
dc.subjectالتعليمen_US
dc.titleالبطالة بين المتعلمين فى مصر"نمط العلاقة بين التعليم وسوق العمل" / Unemployment Among the educated in Egypt " The Pattern of the Relationship between Education and Labor Marketen_US
dc.title
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision