Show simple item record

The Role of the NGOs in Supporting the Basic Education in Egypt " A Field Study"

dc.contributor.authorدسوقى عبد الجليل.ar
dc.contributor.authorDesouky Abd ElGalil
dc.contributor.otherخضر عبد العظيم أبو قورة
dc.contributor.otherلطف الله إمام صالح وأخرون
dc.date.accessioned2018-07-30T08:33:25Z
dc.date.available2018-07-30T08:33:25Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg/xmlui/handle/123456789/3513
dc.descriptionنوفمبر 2013.ar
dc.descriptionيشتمل على إرجاعات ببليوجرافيةar
dc.description257 ص. ؛ar
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى رصد وتحليل دور الجمعيات الأهلية فى دعم التعليم الأساسي، من خلال دارسة التعليم الأساسي بين إشكاليتى الدولة والمجتمع مـن المنظور السوسيولوجى، وتناول واقع التعليم الأساسي والمشكلات المرتبطة بالأداء، وتحليل مضمون الإطار التنظيمي لحوكمة جمعيات ومؤسسات العمل الأهلى التطوعى فى مصر وتحدياتها، والتوصل إلى آليات تفعيل دور هذه الجمعيات فى دعم عملية التعليم الأساسي.إستعانت الدراسة باستبيان على عينة استطلاعية بلغ حجمها (116) مفردة. وأسفرت النتائج عن أن هذا التعليم الحكومي يحتاج إلى دعم وتطوير متواصلين لتحقيق الأهداف المنوطة به، وحتى يتحقق التوازن بين العرض والطلب ومعالجة مشكلاته الأساسية المتمثلة فى كثافة الفصل، والمبنى المدرسى، وإعـداد وتأهيل المعلم، وتصميم وتخطيط المنهج الدراسى..الخ. وأن دور الجمعيات الأهلية فى التعليم الأساسى مازال موازيا وليس مكملاً، ولا كافياً. وقد أوصت الدراسة بضرورة تفعيل دور المشاركة المجتمعية ، وتطبيق اللامركزية فى اختيار وتصميم مشروعات التعليم ، وتقويم المشروع التعليمى.ar
dc.description.abstractThis study aimed to monitor and analyze the role of NGOs in supporting the basic education, through studying the basic education between the two problems of the state and society, from the sociological point of view. The study deals with the fact of basic education, and the problems related with the performance, analyzing the content of the governance organizational framework for the activities of the NGOs in Egypt and their challenges, and finding the mechanisms to activate the role of NGOs in supporting basic education process. The study applied a questionnaire on an exploratory sample reached (116).It concluded that governmental education needs continuous support to achieve the balanced goals, until achieving the balance between the supply and demand, and solving the main problems. Concerning the role of NGOs in supporting the basic education,the field study results showed that this role is still parallel not complementary, and not enough. The study has recommended that it is necessary to activate the role of society participating and applying the decentralization in designing of education projects.
dc.language.isoaraar
dc.publisherمعهد التخطيط القومي،ar
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية ؛ 246.ar
dc.subjectالتعليم الإبتدائي.ar
dc.subjectالسياسية التعليمية.ar
dc.subjectالتعليم الأساسى.ar
dc.subjectالتعليم - مصر.ar
dc.titleدور الجمعيات الأهلية فى دعم التعليم الأساسي : دراسة ميدانيةar
dc.titleThe Role of the NGOs in Supporting the Basic Education in Egypt " A Field Study"
dc.typeBookar


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision