Show simple item record

Planning of Teachers Professional Development in Egypt Basic Education Teacher as a Model

dc.contributor.authorدسوقي عبد الجليلar
dc.contributor.authorDesouky Abd ElGalil.ar
dc.contributor.otherخضر عبد العظيم أبو قورة
dc.contributor.otherلطف الله إمام صالح وأخرون
dc.date.accessioned2018-07-30T08:33:09Z
dc.date.available2018-07-30T08:33:09Z
dc.date.issued2014ar
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg/xmlui/handle/123456789/3420
dc.descriptionيشتمل على إرجاعات ببليوجرافية.ar
dc.description264 ص. :ar
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى اقتراح إطارتخطيطي للتنمية المهنية للمعلمين، بتطبيق الاستبيان على عينة استطلاعية من معلمى التعليم الأساسى فى الإدارات التعليمية الست بالمنطقة الشرقية بمدية التعليم بمحافظة القاهرة، وبلغ حجم العينة الإستطلاعية (54) مفردة، واستهدف التعرف على جهة نظر العينة بشأن ملامح التخطيط لبرامج التدريب أثناء الخدمة، ومستوى كفاءة المدربين، ومدى مناسبة المحتوى التدريبى، وبيئة التدريب، ووقت التدريب، ومواصفات معلم المستقبل، ومطالب إعداده وتنميته مهنيا.وقد اقترحت الدراسة إطارا تخطيطياً للتنمية المهنية للمعلمين شمل المطالب والمداخل والنماذج والاستراتيجيات ... الخ.وجاءت التوصيات فى أهمية النظر إلي التنمية المهنية للمعلمين على إنها عملية طويلة لأجل، ومستدامة وعلى صلة وثيقة بالبحث الإجرائى، وأن تستند على نماذج بنائية، وأن ترتبط بعمليات الإصلاح المدرسي، وأن تدرك بوعى التغييرات والتحولات التى تطرأ على مجال تمهين التعليم، والاعتماد على التنمية المهنية التشاركية فى عمليات التعليم والتعلم وخلق مجتمعات تعليمية...الخ.ar
dc.description.abstractThe study aims to suggest a planning frame-work for teacher’s professional development (TDP). To identify the theoretical principles of (TDP), and the training, quality fact of them, and educational profession in the frame of knowledge society, social and sectorial frame works and teacher setting up, and how to upgrade (TPD). A questionnaire is applied upon exploratory sample of basic education schools to (6) educational departments of Eastern District in Cairo Governorate. The size of sample researched is (54) persons. The questionnaire aimed to know the views of a sample concerned with the planning features of in job training, the level of teachers, qualification, and how far the training content is suitable. The study supposed a frame work for planning of (TDP) including the demand, the approaches, models, strategies …etc. The recommendations aimed to upgrade the teachers’professional development, and to consider it as a systematic and long-run, with focusing on the needs of students’ learning, and depending on partner professional development in the processes of learning and education, and creating educational Societies …etc.
dc.language.isoaraar
dc.publisherمعهد التخطيط القومي للتوثيق والنشر،ar
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية ؛ 254.ar
dc.subjectالتخطيط التربوي.ar
dc.subjectالمدرسون تدريب.ar
dc.subjectالمناهج تخطيط.ar
dc.subjectالتعليم الأساسي.ar
dc.subjectمناهج التعليم.ar
dc.titleالتخطيط للتنمية المهنية للمعلمين في مصر : معلم التعليم الأساسي نموذجاar
dc.titlePlanning of Teachers Professional Development in Egypt Basic Education Teacher as a Model
dc.typeBookar


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision