تحليل وتقييم السياسات التعليمية ومنظور كفاءة المخرج التعليمى قبل الجامعى
Analysis and Evaluation Educational Policies from the Perspective of the Efficiency of Educational Pre-university output
عرض/ افتح
التاريخ
2020-10-01المؤلف
أحمد, حنان محمود ابراهيم
طبالة, زينات محمد
واصفات البيانات
عرض سجل المادة الكاملالخلاصة
تلعب السياسة التعليمية باعتبارها أهم السياسات العامة فى المجتمع دورا هاماً ، لما لها من دور في تحديد الهدف من المخرج التعليمي من خلال الخطط الموضوعة. ورغم المحاولات لإصلاح العملية التعليمية في مصر لتواكب متطلبات العصر الحديث إلا أنه توجد فجوة بين الأهداف المعلنة والواقع الفعلي للعملية التعليمية.
هدفت الدراسة إلى تحليل مدى تحقيق السياسة التعليمية لأهدافها من منظور كفاءة المخرج التعليمي في فترة الدراسة، والوقوف على أسباب التردي الذي أصاب العملية التعليمية، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي من أجل وصف الواقع الفعلي للعملية التعليمية وتحليل معطياته تحليلا نقدياً وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج والتوصيات التي تهدف إلى رفع كفاءة المخرج التعليمي انطلاقا من الواقع الفعلي للمجتمع المصري بمقوماته العربية والدينية. The Educationaly policy plays on important role; because it has a significant role in determining the educational output objective through the plans developed. Despite attempts to reform the educational process in Egypt to keep pace with the modern era requirements, there is a gap between the stated objectives and the actual reality of educational process.
This study aims to analyze the extent to which the educational policy achieved its objectives by achieving the efficiency of educational output during the study period, and to identify the causes of educational process deterioration. The researcher used the descriptive approach to describe the actual reality of educational process and critically analyze its data.
The study reached many results and recommendations which aims at make the educational output more efficient, based on the actual reality of Egyptian society, with its Arab and religious components.