ظاهرة التسرب بين صفوف المرحلة الاولى في المدة من55/56 الى 66/67/ The phenomenon of dropouts among first-grade students during the period from 1955/56 to 1966/67
الخلاصة
تتأثر ظاهرة التسرب بين التلاميذ بالعوامل الاقتصادية والاجتماعية والثقافية، حيث تختلف من منطقة لأخرى بسبب ظروفها الخاصة. تبرز المشكلة بشكل واضح في المجتمعات النامية، حيث تحتاج الأسر الكادحة لكل فرد للمساهمة في تحسين مستوى المعيشة. أظهرت الدراسات في الجمهورية العربية المتحدة أن معدلات التسرب تختلف بين المحافظات، وكذلك بين الذكور والإناث. تعتمد هذه الدراسات على إحصاءات وزارة التربية والتعليم، لكن هناك انتقادات تتعلق بعدم دقة البيانات. تشمل هذه الانتقادات انتقال التلاميذ من التعليم الخاص إلى التعليم الحكومي، وعدم استيفاء البيانات بشكل دقيق، وصعوبة المقارنة بين السنوات. كما أن هناك عوائق في معرفة أسباب التسرب وطرق علاجه، مما يعيق فهم الفوارق بين المحافظات. The phenomenon of student dropout is influenced by economic, social, and cultural factors, varying from one region to another due to specific circumstances. This issue is particularly evident in developing societies where struggling families rely on every member to improve their living standards. Studies in the United Arab Republic revealed that dropout rates differ across governorates and between males and females. These studies rely on statistics from the Ministry of Education, but there are criticisms regarding data accuracy. These criticisms include student transitions from private to public education, inadequate data collection, and difficulties in year-to-year comparisons. Additionally, challenges in identifying the causes of dropout and potential solutions hinder understanding of discrepancies between governorates.