Show simple item record

dc.contributor.authorسامي , منى
dc.date.accessioned2024-02-10T21:18:53Z
dc.date.available2024-02-10T21:18:53Z
dc.date.issued2024-04
dc.identifier.citationالقاهرةen_US
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5481
dc.description.abstractفي إطار تفعيل تنفيذ آليات اتفاقية الأمم المتحدة الإطارية بشأن تغير المناخ، أعربت مصر عن اهتمامها بالتعاون الطوعي في أسواق الكربون الدولية الناشئة التي نظمتها المادة 6 من اتفاقية باريس لعام 2015، والتي تتطلب ضرورة قيام جميع دول العالم بخفض انبعاثاتها لغازات الاحتباس الحراري بنسبة 50 في المائة من المستويات الحالية بحلول عام 2030م، بل وخفضها إلى المستوى الصافي صفر بحلول عام 2050. وتقوم فكرة سوق الكربون على أساس خفض الانبعاثات من القطاعات المختلفة، إما عن طريق خفض حجم مصدر الانبعاثات أو عن طريق سحب الكربون واحتجازه. وتفاعلًا مع ما تقدم، قام معالي رئيس الوزراء بإصدار القرار رقم 4664 لسنة 2022 الخاص بإنشاء سوق مصرية طوعية لتداول "شهادات خفض الانبعاثات الكربونية" بالبورصة المصرية، والتي تعد أول سوق أفريقي منظم بالقارة الأفريقية يتم تدشينه لهذا الخصوص، وذلك ضمن استعدادات مؤتمر المناخ COP27 الذي عقد في نوفمبر 2022 بشرم الشيخ. ومما سبق يتضح لنا أهمية وجود دراسة متعمقة تبرز لمتخذ القرار المصري كيفية تفعيل عمل تلك السوق الوليدة؟ وما آليات العمل المقترحة بها في ظل التغيرات المتلاحقة؟ في ضوء ما تم استخلاصه من دروس مستفادة من واقع الخبرات والممارسات الحالية بأسواق الدول المتقدمة والنامية إقليميًّا ودوليًّا، تقدم الدراسة تحليلًا لمقومات الوضع الراهن في الحالة المصرية بمراجعة شاملة لأهم الاستراتيجيات والخطط واستطلاع آراء الخبراء ودراسة الحالة لأحد النماذج المحلية الرائدة في إصدار أول معيار مصري لشهادات خفض الكربون. هذا بجانب دراسة جدوى أولية لحجم السوق المتوقع بالاعتماد على عددٍ من أدوات التحليل الشبكي والنمذجة والزيارات الميدانية والمقابلات المقننة. وتقدم الدراسة إطارًا ديناميكيًّا لتفعيل عمل السوق يتضمن الأطراف الرئيسية الفاعلة وكيفية التكامل فيما بينها. وذلك بما يعزز تفعيل السوق واستمراريته والإفادة منه كأداة تمويل خضراء مبتكرة للحكومة وأصحاب المشروعات وبأعلى مستوى من الكفاءة والفاعلية، وبما لا يتعارض مع التزامات الدولة ومساهمتها المحددة وطنيًّا. وتوصلت الدراسة إلى تقدير أولي لحجم السوق المحلي المتوقع من حيث العرض والطلب، مع إلقاء الضوء على أهم الفرص والتحديات والأثر على عدد من السياسات اللازمة لتحقيق أقصى إفادة ممكنة. وتوصي الدراسة بسرعة تفعيل السوق في ظل وجود فرصة جيدة للاستثمار وتحقيق أهداف تنموية متعددة بجانب نقل التكنولوجيا ورفع القدرات بما يعزز فعالية السوق وتطوره. الكلمات الدالة: أسواق الكربون الطوعي والإلزامي – آلية تعديل الحدود الكربونية -انبعاثات غازات الاحتباس الحراري وشهادات الكربون – تسعير الكربون وحجم السوق المتوقع –– مزيج الطاقة والثروة الحيوانية – معايير المحاسبة والمصادقة والتحقق. Abstract Within the framework of activating the implementation of the mechanisms of the United Nations Framework Convention on Climate Change, Egypt expressed its interest in voluntary cooperation in the emerging international carbon markets organized by Article 6 of the 2015 Paris Agreement, which requires that all countries of the world reduce their emissions of greenhouse gases by 50 percent. From current levels by 2030 AD, and even reducing emissions to the net zero level by 2050. In response to the above, His Excellency the Prime Minister issued Resolution No. 4664 of 2022 regarding the establishment of a voluntary Egyptian market for trading “carbon emissions reduction certificates” on the Egyptian Stock Exchange, which is the first an African market is being launched in this regard, as part of the preparations for the COP27 climate conference, which was held in November 2022 in Sharm El-Sheikh. From the above, it is clear to us the importance of having an in-depth study that shows the Egyptian decision-maker how to activate the work of this nascent market? What are the proposed work mechanisms in light of successive changes? In light of the lessons learned from the reality of current experiences and practices in the markets of developed and developing countries, regionally and internationally, the study provides an analysis of the components of the current situation in the Egyptian case, with a comprehensive review of the most important strategies and plans, a survey of experts’ opinions, and a case study of one of the leading local models in issuing the first Egyptian standard for carbon reduction certificates. This is in addition to a preliminary feasibility study of the expected market size based on a number of network analysis and modeling tools, field visits and standardized interviews. The study provides a dynamic framework for activating the functioning of the market, which includes the main actors and how to integrate among them. This is to enhance the activation and continuity of the market and to benefit from it as an innovative green financing tool for the government and project owners, with the highest level of efficiency and effectiveness, and in a manner that does not conflict with the state’s obligations and nationally determined contributions. The study reached a preliminary estimate of the expected size of the local market in terms of supply and demand, while shedding light on the most important opportunities and challenges and the impact on a number of policies necessary to achieve the maximum possible benefit. The study recommends quickly activating the market in light of the presence of a good opportunity for investment and achieving multiple development goals, in addition to transferring technology and raising capabilities in order to enhance the effectiveness and development of the market. Keywords: accounting, certification and verification standards - carbon border adjustment mechanism - carbon pricing and expected market size - energy mix and animal agriculture - greenhouse gas emissions and carbon certificates - voluntary and mandatory carbon markets -en_US
dc.publisherمعهد التخطيط القوميen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية;354
dc.subjectالتغيرات المناخية ونشأة أسواق الكربونen_US
dc.subjectأسس عمل سوق الكربون الطوعيen_US
dc.subjectالتجارب والممارسات الدوليةen_US
dc.titleإطار مقترح لعمل سوق الكربون في مصرen_US
dc.title.alternativeمنى سامي طلعت ابو طالبen_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision