دور القطاع الخاص في تعزيز الكفاية الخارجية للتعليم التكنولوجي التطبيقي في مصر "مدارس التكنولوجيا التطبيقية نموذجًا"،
The Role of the Private Sector in Enhancing the External Sufficiency of Applied Technology Education in Egypt "Applied Technology Schools as Model"
عرض/ افتح
التاريخ
2023-10-10المؤلف
عبد المنعم, أسامة عبد القوى أحمد على
عبد الجليل, دسوقى
واصفات البيانات
عرض سجل المادة الكاملالخلاصة
تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص الواقع الحالي للتعليم التكنولوجي في مصر باستخدام التحليل الرباعي SOWT analysis، بالإضافة إلى تحديد آليات إنشاء وإدارة مدارس التكنولوجيا التطبيقية في ضوء الشراكات القائمة، والتعرف على تجارب بعض الدول في إشراك القطاع الخاص في التعليم التكنولوجي التطبيقي، والوقوف على دور القطاع الخاص في تعزيز جودة مخرجات مدارس التكنولوجيا التطبيقية.
وجاءت أهم نتائج الدراسة لتعبر عن قبول:
قبول الفرض البديل القائل بأنه "يوجد تأثير ذو دلالة إحصائية من وجهة نظر رجال التعليم لدور القطاع الخاص في تعزيز الكفاية الخارجية للتعليم التكنولوجي التطبيقي في مصر".
وعبرت النتائج عن أهمية دور القطاع الخاص في تعزيز الكفاية الخارجية لخريجي مدارس التكنولوجيا التطبيقية في مصر، وأن هناك علاقة موجبة بين المتغيرات المستقلة المتمثلة في دور القطاع الخاص، وبين المتغيرات التابعة، وجودة كفاية إعداد الخريجين وإمكانية الارتقاء بمستوى هذه الكفاية.
وجاءت أبرز التوصيات في العمل على إعادة تفعيل دور المجلس التنفيذي لتشغيل وإنشاء المدارس المطبقة للمعاير الدولية، حيث يتميز تكوينها بالتنوع والحيادية. This study aimed at diagnosing the current reality of technological education in Egypt using SWOT analysis, in addition to identifying the mechanisms for establishing and managing applied technology schools in the light of existing companies, identifying the experiences of some countries in involving the private sector in applied technological education, and standing on the role of the private sector in promoting the quality of the outputs of applied technology schools.
The most important results of the study came to express the acceptance of the hypotheses, including:
- Accepting the alternative hypothesis that "there is a statistically significant effect from the point of view of educators of the role of the private sector in enhancing the external competence of applied technological education in Egypt."
The results expressed the importance of the role of the private sector in enhancing the external competence of graduates of applied technology schools in Egypt, and that there is a positive relationship between the independent variables represented in the role of the private sector, and between the dependent variables and the quality of the adequacy of graduate numbers and the possibility of upgrading the level of this competence.
The most prominent recommendations are to reactivate the role of the Executive Council to operate, and establish schools that apply international standards, as its composition is characterized by diversity and impartiality.