Show simple item record

dc.contributor.authorمحمد حسين, عبد الفتاح
dc.date.accessioned2022-09-12T10:24:10Z
dc.date.available2022-09-12T10:24:10Z
dc.date.issued2022-07
dc.identifier.urihttp://repository.inp.edu.eg//handle/123456789/5138
dc.description.abstractيشير فحص وتحليل القطاعات الفرعية لإنتاج، وتجهيز وحفظ، وتسويق الخضراوات والفاكهة إلى القضايا الحاسمة لتنمية الإنتاج والدخل المحلي منها، ومن بينها ارتفاع نسبة الفاقد في المعروض منها، وارتفاع الهوامش التسويقية، والابتعاد عن الأسعار العادلة، وعشوائية توطين أو توزيع منشآت التجهيز والحفظ، مع تمثيل صغار المنتجين للنسبة الغالبة بين مُنتجي الخضراوات والفاكهة. وللتعامل مع هذه القضايا، وبغرض زيادة وتطوير الإنتاج والدخل المحلي من الخضراوات والفاكهة الطازجة والمجهزة والمحفوظة، وزيادة الصادرات منها والإحلال محل الواردات وتحسين مستوي دخل ومعيشة مُنتجي الخضر والفاكهة، والعائد على الاستثمار في تجهيزها وحفظها، جاءت الدراسة بمقترح مشروع لتكوين المجمعات الزراعية الصناعية للخضراوات والفاكهة، وتقوم فلسفته علي مبدأين : (1) توطين صناعة التجهيز والحفظ في مناطق تركز زراعات وإنتاج الخضر والفاكهة، (2) لا مركزية التخطيط والتنمية، وبمشاركة الشركاء من منتجي الخضر والفاكهة ومنشآت التجهيز والحفظ والمؤسسات الخاصة والعامة والحكومية المعنية. وقد تضمن المشروع مقترحًا بتكوين ثلاث مجموعات إقليمية من المجمعات بنموذج العناقيد الزراعية الصناعية في غرب الدلتا والساحل الشمالي، وشرق الدلتا وسيناء، وجنوب الدلتا، وتقوم آليات وسياسات تنفيذها علي:(1) التركز وتجميع المجمعات المقترحة، (2) الترويج لفكر وأهداف المجمعات المقترحة، (3) تكوين اتحاد وروابط مُنتجي المحاصيل البستانية، (4) عضوية وتفعيل مهام غرفة الصناعات الغذائية باتحاد الصناعات المصرية، (5) التوازن فيما بين المساحات والإنتاج من الخضر والفاكهة والسعات التشغيلية لمنشآت التجهز والحفظ، (6) النظام التعاقدي أساس التعامل بين الشركاء علي سلسلة القيمة، (7) توافق أدوات ومشروعات السياسات الزراعية الصناعية مع ما يتناسب مع تحقيق الأهداف المخططة وتشغيل المجمعات المقترحة، (8) العمل الجماعي للشركاء، (9) المتابعة وتقييم الإنجازات والنتائج. وعن الثمار المتوقعة من المجمعات المقترحة فيمكن إجمالها في زيادة وتحسين المنتج النهائي من الخضر والفاكهة، وتحسين إنتاجية الموارد المستغلة، والارتفاع بالقيمة المضافة منها، وبما لذلك من مردود اقتصادي واجتماعي على الشركاء في المجمعات الزراعية الصناعية وعلى المجتمع فهو ما يعد ثماراً متوقعة من بناء وتشغيل هذه المجمعات. ومن بين ثمارها التفصيلية يأتي: (1) صناعة التجهيز والحفظ تقلل الفاقد وتجنب الخسائر. فمع فرضية زيادة الطاقة التشغيلية لمنشآت التجهيز والحفظ بنسبة 25% تقلل من الفاقد بنسبة 5.7%، وتصل إلي22.8% مع فرضية زيادة الطاقة التشغيلية بنسبة 100%. (2) تقدر قيمة الخسائر المجنبة مع الفرضية الأولي بنحو9.1 مليار جنيه سنوياً وتزداد إلى 36.1 مليار جنيه سنوياً مع الفرضية الثانية. (3) تخفيف نتائج انحراف آليات السوق، حيث تعبر الهوامش التسويقية بوزنها النسبي الكبير في سعر المستهلك (64.9%) عن مساحة التحرك بين الشركاء لاقتسام المنافع وفقًا للقيم والروابط والآليات المتوافق عليها وبقيمة تبلغ نحو96.4 مليار جنيه سنويًا وهي مساحة تعد كبيرة للتحرك عليها للاقتراب من الأسعار العادلة، وعدالة تقسيم المنافع. (4) تحسين الدخل وتخفيض الفقر بين منتجي الخضر والفاكهة بما يتواجد بالمجمعات المقترحة من فرص لتحسين أسعار إنتاجها والاقتراب من الأسعار العادلة، والتمكن من الأسواق، إلى جانب فرص تحسين الإنتاجية، والارتقاء بجودة الإنتاج وتنوعه، وتخفيض التكلفة، وبما ينطوي عليه أيضًا من فرص تطور تكنولوجي وابتكارات وبالآليات المتواجدة. (5) تحسين إنتاجية، وعائد، وتمدد صناعة تجهيز وحفظ الخضر والفاكهة بما يتواجد لها من فرص متوقعة مماثلة لفرص منتجي الخضر والفاكهة، وباعتبارها الشريك المناظر في المجمعات المقترحة. (6) زيادة الفرص المتوقعة للتصدير والإحلال محل الواردات من الخضر والفاكهة الطازجة والمحفوظة مع توقع زيادة الإنتاج والجودة ومعزَزة بالمزايا التنافسية للصادرات المصرية منها في الأسواق الخارجية المتواجدة حاليًا والمتوقعة. (7) زيادة الناتج المحلي وفرص تشغيل العمالة في قطاع زراعة وتجهيز وحفظ الخضر والفاكهة مع التوقعات المشار إليها من قبل، حيث يُتوقَع زيادة الناتج المحلي من مجموعة الخضر والفاكهة الطازجة بما قيمته9.1 مليار جنيه سنويًا وبما نسبته 13.5% من الناتج المحلي لهذه المجموعة في السنوات (2015- 2019) مع الفرضية الأولي لزيادة الطاقة التشغيلية للمنشآت، وتزداد إلى ما قيمته 36.1 مليار جنيه سنويًا وما نسبته 53.4% مع الفرضية الثانية. أما الزيادة المتوقعة في فرص التشغيل فتقدر بنحو18.4، 73.6 ألف فرصة عمل مع الفرضية الأولي والثانية على الترتيب. (8) ممارسة اللامركزية للتخطيط والتنمية الزراعية، والذي يُعد توجهًا لكثير من الدول في الوقت المعاصر والذي يجب أن يكون بالنسبة لمصر، والذي يعد مكسبًا إضافيًا من المجمعات المقترحة، تزداد قيمته إذا ما وُجدت المحاكاة من قبل شركاء آخرين في الإنتاج والتصنيع الزراعي لمجموعات محصولية أخريen_US
dc.description.abstractVegetable and fruit subsectors investigation shows critical issues for development. Among of these are : (1) high percentage of supply losses , (2) high marketing margins , (3) unfair market prices, (4) random localization or distribution of processing and preservation facilities, (5) the small holders represent majority of vegetable and fruit producers . To deal with these issues, the study came with a project proposal for establishment Agro – industry complexes for vegetables and fruits. The project philosophy is based on : (1) settlement of processing and preservation facilities in areas where vegetable and fruit cultivation are concentrated , (2) decentralization of planning and development with participation of partners on value chain .Three regional groups of agro-based clusters are proposed to be established in west , east and south of delta . The project aims to : (1) increase and develop production and domestic product of vegetables and fruits ,(2) increase exports and replace imports ,(3) improve of producers productivity , income and livelihoods ,(4)improve return on investment in processing and reservation facilities . Mechanisms and policies for establishing these complexes are based on : (1) forming association and union of vegetables and fruits producers ,(2) Membership and activating the functions of the chamber of food industries ,(3) Concentration and grouping of the proposed complexes ,(4) Promoting the proposed complexes ideas and objectives ,(5)Balance between vegetable and fruit cultivated area and operational capacities of processing and preservation facilities ,(6) Contractual system as the base for dealing between partners on the value chain ,(7) Compatibility of agricultural/industrial policy tools and projects with what is commensurate with achieving objectives and operating complexes ,(8) the collective work of the partners ,(9) the follow –up and evaluation of the achievements and results . The expected benefits of the proposed complexes can be summed up in increasing and improving the final product of vegetables and fruits. Thus raising the domestic product thereof, and its economic and social impact on partners and society .Among its detailed benefits are: (1) The processing and preservation industry reduces waste and avoids losses. Assuming an increase in the operational capacity of processing and preservation facilities by 25% the losses are reduced by 5.7% and reach 22.8% in the event of an increase in the operational capacity to 100 %,(2) The value of the avoided losses is estimated at 9.1 and 36.1 billion pound annually with the first and second hypothesis respectively, (3) Mitigating the consequences of market mechanisms deviation. The large marketing margins in consumer price (64.9%) show the area of movement between the partners to share the Benefits, according to the agreed values and mechanisms, at a value of 96,4 billion pounds annually . This value represents large area to move on to fair prices and the fair distribution of benefits. (4) Improving income and reducing poverty among vegetable and fruit Producers. This is supported by available opportunities to improve Productivity, Quality, reduce costs by technological development and potential Innovations. (5)Improving Productivity, profits and expansion of processing and preservation Industry. (6) Increasing the expected opp0rtunities to increase exports and replace imports of Vegetables and fruits. (7) Increasing domestic product and employment opportunities in the sector of Vegetables and fruits Cultivation, Processing and Preservation. The G D P of the fresh vegetable and fruit group is expected to increase by 13.5% and 53.4% of G D P of this group in (2015-2019) with the first and the second hypothesis respectively. Employment is expected to increase by 18.4 and 73.6 thousands with the first and the second hypothesis respectively. (8) To practice decentralization of planning and development is an additional gain from the proposed complexes
dc.publisherمعهد التخطيط القوميen_US
dc.relation.ispartofseriesسلسلة قضايا التخطيط والتنمية;330
dc.subjectالتنمية الزراعية - المجمعات الصناعية الزراعية - إنشاء وتشكيل اتحادات منتجي ومصنعي المحاصيل البستانية - إدارة اتحادات المنتجين.  en_US
dc.titleتوطين المجمعات الزراعية الصناعية في محيط مواقع الإنتاج (بالتطبيق على تجهيز وحفظ الخضراوات والفاكهة)/Settlement of Agro-industrial Complexes in the with Application to Vicinity of Production Sites Processing and Preserving Vegetables and Fruits)en_US
dc.typeBooken_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Who we are

Institute of National Planning (INP) was established by Law No. 231 of 1960 as a think-tank public institution with an independent legal personality to enhance the theory and practice of planning in Egypt through: research, training and educational activities. Also, INP aims at providing technical support to Ministry of Planning, as well as to all national ministers and institutions, through spreading a culture of planning in Egyptian society.

Contact Us

  • Salah Salem intersection with Al arashan Nasr City
  • 0222621151 - 0222634747
  • inplanning@idsc.net.eg
  • 0222629225 - 0222627840

    Copyright © 2018 All Rights Reserved - Powered by Egyptian Prime Vision