التحول الرقمي لتحسين الخدمات الثقافية "دراسة تطبيقية على الهيئة العامة لقصور الثقافة" // Digital transformation to improve cultural services - an applied study on the General Authority for Cultural Palaces
View/ Open
Date
2024-10-01Author
الباز, بسمة أحمد محمود
حسانين, مجدة امام
Metadata
Show full item recordAbstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الواقع الحالي لكل من الخدمات الثقافية والتحول الرقمي بالهيئة العامة لقصور الثقافة، ومدى إسهام التحول الرقمي في تحسين تلك الخدمات الثقافية، وذلك في ضوء أهداف التنمية المستدامة "رؤية مصر 2030" والتي تتعلق بالثقافة؛ وفي ضوء الهدف السادس والذي يهدف إلى إعادة هيكلة وتحديث المؤسسات الثقافية وبناء منظومة معلوماتية دقيقة وشاملة عن الواقع الثقافي الراهن، ووجود بنية تكنولوجية جديدة للمعلومات ووجود كوادر مدربة لإنتاج واتاحة المعلومات الثقافية بما يسهم في بناء قواعد جيدة للبيانات الدقيقة واتاحتها.
استعانت الدراسة بمنهجين، هما المنهج الوصفي، ومنهج دراسة الحالة، في محاولة للمزاوجة بينهما لتحقيق أهداف الدراسة، وجمعت الدراسة بين أداتين من أدوات التحليل للتحقق من صحة فروض الدراسة من عدمها وهي أداة الاستبيان باعتبارها أداة كمية، والمقابلة المتعمقة كأداة كيفية، حيث تم توجيه استمارة الاستبيان إلى "عينة عمدية" عددها (128) من العاملين بديوان عام الهيئة والقيادات الوسطى بها، كما أنه تم إجراء عدد(7) مقابلات مع القيادات العليا بديوان عام الهيئة.
وفي ضوء ما سبق، احتوت الدراسة على ستة فصول.
وخلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والتوصيات ومن أهمها هو وجود علاقة بين التحول الرقمي وتحسين الخدمات التي تقدمها الهيئة وهذا التحسين من شأنه نشر الخدمات الثقافية وانتشارها على نطاق أوسع عبر المنصات الإلكترونية للهيئة للوصول لأكبر شريحة من المجتمع، إضافة إلى ذلك فإن جميع الخدمات الثقافية التي تقدمها الهيئة العامة لقصور الثقافة هي خدمات تفاعلية وتحتاج إلى تفاعل من قبل الجمهور، ماعدا خدمة الكتاب فهي الخدمة الوحيدة التي يمكن الاستفادة من التحول الرقمي لتحسينها بتحويل المكتبات التابعة للهيئة العامة لقصور الثقافة لمكتبات إلكترونية. The study aimed to identify the current reality of both cultural services and digital transformation at the General Authority for Culture Palaces, and the extent to which digital transformation contributes to improving these cultural services, in light of the sustainable development goals of “Egypt Vision 2030” which relate to culture; In light of the sixth goal, which aims to restructure and modernize cultural institutions and build an accurate and comprehensive information system about the current cultural reality, and the existence of a new technological infrastructure for information and the presence of trained cadres to produce and make cultural information available, which contributes to building good bases for accurate data and making it available
The study used two approaches, namely the descriptive approach and the case study approach, in an attempt to combine them to achieve the objectives of the study. The study combined two analysis tools to verify the validity of the study hypotheses or not, which is the questionnaire tool as a quantitative tool, and the in-depth interview as a qualitative tool, where a questionnaire was directed. The questionnaire was administered to a “deliberate sample” of (128) employees of the Authority’s General Office and its middle leadership. A number of (7) interviews were also conducted with senior leaders in the Authority’s General Office.
In light of the above, the study contained six chapters
The study concluded with a set of results and recommendations, the most important of which is the existence of a relationship between digital transformation and improving the services provided by the Authority. This improvement would spread cultural services on a wider scale through the Authority’s electronic platforms to reach the largest segment of society. In addition, all the cultural services it provides The General Authority for Cultural Palaces are interactive services and need interaction from the public, except for the book service, which is the only service that can benefit from digital transformation to improve it by converting the libraries affiliated with the General Authority for Cultural Palaces to electronic libraries.