دور رأس المال البشري في الإقتصاد القائم علي المعرفة : مع التطبيق علي جمهورية مصر العربية
The Role of Human Capital in Knowledge-based Economy With Application To Arab Republic of Egypt
Abstract
تتمثل مشكلة الدراسة في أن رأس المال البشري هو أكثر الأصول قيمة في الإقتصاد القائم على المعرفة، ومن الملاحظ أن ترتيب الدول العربية ومن ضمنها مصر يأتي في المرتبة الأخيرة في سلسلة مؤشر اقتصاد المعرفة، وهو ما يثير الكثير من التساؤالت عن مستقبل هذا الإقتصاد الجديد في مصر وكيفية تنمية رأس المال البشري وما هو دوره في ظل الإقتصاد القائم على المعرفة، واتساقاً بمشكلة الدارسة أستهدفت الدراسة في تحديد كيفية إثراء وتنمية وتدعيم وتكوين رأس المال البشري، خاصة الذى يملك كفاءة في التعليم والتدريب، ودوره في تحقيق اقتصاد قائم على المعرفة وذلك من خلال البرامج والخطط الموجهة من الدولة بالإستفادة من تجارب بعض الدول في هذا المجال، ومن أهم الدروس المستفادة من تجارب الدول في التعليم والتدريب والبحث والتطوير: تحسين نوعية الصادرات وزيادة المكون المعرفي بها كالصناعات الدوائية وتكنولوجيا النانو وعلوم المواد والتكنولوجيا الحيوية، تحويل التعليم الى تعليم يعتمد التدريب على التفكير أكثر مما يعتمد على النقل والحفظ، ومن أهم التوصيات في تكوين رأس المال البشري ودوره في اقتصاد قائم على المعرفة، إنشاء وزارة لتنمية الموارد البشرية تدار من قبل الحكومة المركزية وبتنسيق وتعاون وثيق مع الجامعات، ضرورة ربط مخرجات التعليم باحتياجات الدولة من العمالة وسوق العمل، ضرورة دمج معاوني ومساعدي الوزراء من الشباب في حسن توظيف المعلومات وربط قواعد البيانات ببعضها على مستوى الدولة. The problem of the study is that human capital is the most valuable asset
in the knowledge-based economy. The ranking of the Arab countries,
including Egypt, is ranked last in the Knowledge Economy Index series,
which raises many questions about the future of this new economy in Egypt.
How to develop human capital and what is its role in the knowledge
economy.
Consistent with the problem of the study, the study aimed at determining
how to enrich, develop, consolidate and build human capital, especially
those who have competence in education and training, and its role in
achieving knowledge-based economy through programs and plans directed
by the state to benefit from the experiences of some countries in this field.
One of the most important lessons learned from the experiences of
countries in education, training, research and development is to improve the
quality of exports and to increase the knowledge component such as
pharmaceutical, nanotechnology, materials science and biotechnology.
Transforming education into education depends on thinking rather than
transport and conservation. Human resources and its role in a knowledgebased economy, the establishment of a Ministry of Human Resources
Development managed by the central government and in close coordination
and cooperation with universities, the need to link education outputs to the
needs of the state of employment and the labor market; Young ministers in
the good use of information and linking databases to each other at the state
level.