إمكانيات تطبيق موازنات والأداء فى مصر
الخلاصة
تنقسم الورقة الى أربع أجزاء هى : موازنات الأداء، المفاهيم والنتائج، والتجارب الدولية لتطبيق هذه الموازنات، وتجربة مصر فى تطبيق موازنات الأداء، والطريق إلى تطبيق موازنات الأداء فى مصر، وتنتهى بالخلاصة .
ويبدأ الجزء الأول بتعريف لموازنات الأداء يتضمن مدى واسعاً من نظم موازنات الأداء ويتضمن نظم موازنات الأداء المطبقة فى كثير من الدول . ولقد كان الأداء المخيب للآمال لهيئات قطاع الحكومة هو ما أدى منذ 1990 إلى اعتبار عمليات الموازنة وسيلة ضغط متزايد لتحسين أدائها ورفع كفاءتها، ويمكن القول بأن موازنات الأداء هى أسلوب لإعداد موازنة الدولة يحدد ويقيس ويربط بين الآثار والنتائج المتوقعة من تنفيذ البرامج والمشروعات وبين الإنفاق الحكومى ويحدد المسئولين ويحاسب على الأداء . ويعرض هذا الجزء لأهداف موازنات الأداء ويقارن بين موازنات الأداء وموازنات البنود وكيف أنها تتغلب على عيوب موازنات البنود . ويستعرض الإطار المنطقى الذى تخلقه موازنات الأداء باستخدام مفاهيم النتائج المتوقعة ومؤشرات الأداء، ونظام المتابعة والتقييم المبنى على النتائج والذى يتجاوز نظام المتابعة والتقييم التقليدى، ويؤكد هذا الجزء على تعريف معلومات الأداء وكيف أنه يتضمن مكونين أساسيين وهما مقاييس الأداء، والتقييم . وينتهى الجزء الأول بإستعراض المتطلبات الأولية لموازنات الأداء والتى تتضمن الاستعداد لادخال موازنات الأداء، ومعلومات الأداء، وموازنة البرامج، والحرية والمرونة الإدارية، وربط الإطار متوسط الأجل للإنفاق بموازنات الأداء والتخطيط، وإدماج نظم المحاسبة مع نظم معلومات الأداء . The paper aims at identifying the path to implementing Performance –
Based Budget in Egypt . The paper is divided into four parts, concept and
outcomes, international experiences, the case of Egypt, and the path to
implementing PBB in Egypt .
The first part discusses concept and outcomes, deals with definition, why
PBB,objectives, line budget and PBB, logical framework and outcomes chain,
resultsbased monitoring and evaluation, performance information and basic
requirements of PBB.
The second part discusses seven different international experiences, South
Africa, India, Chile, Malayesia, USA, New Zeland,OECD, Each of them has a
different concentration point, political will, public participation, role of
evaluation, client satisfaction and quality assurance, legislation and performance
information .
The third part documents the World Bank project to implement PBB in
Egypt in 2001 in some pilot ministries . This experience was backed by a change
in legislation, and a strong political support, and benefinted from the existence
of highly qualified consultants who helped the ministries to implement .
The fourth part discusses the path and requirements of implementing PBB
in Egypt . It included the law and the legislative framework, the political
support, awareness and capacity building, upgrading skills and qualifications of
the ministry of finance, public management reform, implementing strategic
planning, linking midterm expenditure frame work to PBB and planning,
program classification, performance information system, and government
accounting system .
The paper comes to the conclusion that PBB initiatives should move
slowly and use the different building blocks and set the reform target very
carefully . Sequencing and the right timing is very important in implementing
PBB. It is also very important to take into consideration the relationship between
different reforms and the degree of dependence on each other . It would be very
useful to start with a simple logical system than to waste time to build a perfect
complicated and comprehensive system .